مدیر شبکه ۲ سیما:
هنرمند باید از خود بپرسد چه ورودیهایی دارم که بتواند به خروجی هنری تبدیل شود
حامد بامروتنژاد، در مراسم بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان در تالار فرهنگ و هنر پیرامون تجربهها در حوزه هنر صحبت کرد و گفت: هنرمند باید از خود بپرسد چه ورودیهایی دارم که بتواند به خروجی هنری تبدیل شود؟ تا چه اندازه شایستگی سخن گفتن و خلق اثر را دارم؟

به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ؛حامد بامروتنژاد، چهارشنبه شب(۲۷ فروردین) مراسم بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان در تالار فرهنگ و هنر پیرامون تجربهها در حوزه هنر صحبت کرد و گفت: هنرمند باید از خود بپرسد چه ورودیهایی دارم که بتواند به خروجی هنری تبدیل شود؟ تا چه اندازه شایستگی سخن گفتن و خلق اثر را دارم؟
مدیر شبکه ۲ سیما افزود: یکی از تجربیات اساسی در تولید آثار هنری، مشخص کردن مخاطب طلایی است؛ گاهی هنرمندان تصور میکنند که اثر آنها برای همه مردم ساخته شده است، اما در واقع، هر اثر هنری باید مخاطب خاص خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: این مسئله نه به معنای محدود کردن دامنه مخاطبان، بلکه به معنای تمرکز بر ارتباط مؤثر با گروهی است که بیشترین تأثیر را از اثر خواهند گرفت.
بامروتنژاد انتخاب مخاطب طلایی را تأثیرگذار بر لحن، روایت و نحوه ارائه اثر و باعث انسجام بیشتر آن دانست و ادامه داد: برخی موضوعات با برچسب «شعاری» شناخته میشوند و همین امر موجب حذف آنها از دایره تولید آثار هنری میشود اما حقیقت این است که شعارزدگی زمانی رخ میدهد که فرم از محتوا عقب بماند؛ یعنی هنرمند نتواند با تصویرسازی، خلاقیت و فرم مناسب، پیام مورد نظر را منتقل کند.
وی با متذکر شدن این نکته که هر موضوعی اگر بهدرستی پرداخته شود، میتواند از شعارزدگی دور بماند؛ افزود: هنر زمانی شکوفا میشود که هنرمند خود را مجهز به ابزارهای فکری و معنوی کند. در یکی از جلسات عمار، توصیهای مطرح شد که هنرمندان باید خود را با تقویت درونیات مسلح کنند؛ خلوت، سفر، مطالعه و ارتباط با مردم، همگی ورودیهایی هستند که باعث غنای خروجی هنری میشوند.
مدیر شبکه ۲ سیما تأکید کرد: هنرمند باید از خود بپرسد چقدر مطالعه کرده، چقدر اندیشیده و چقدر تجربه زیسته دارد، زیرا این عناصر تأثیر مستقیمی بر کیفیت اثر هنری او میگذارند اما در نهایت، هنر اگر با اخلاص همراه باشد، مسیر خود را پیدا میکند. ممکن است برخی آثار در زمان تولید چندان مورد توجه قرار نگیرند، اما اگر نیت خالصانه باشد و هنرمند از تجربیات واقعی بهره ببرد، اثر او در طول زمان جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.
وی یکی از چالشهای هنرمندان را تمایل دائمی به خلق شاهکار دانست و گفت: بسیاری از هنرمندان از فیلمسازان تا فیلمنامهنویسان، به دلیل وسواس و سختگیری بیش از حد، مدتها کار نمیکنند و منتظر فرصتی برای خلق اثری بینقص و درجه یک هستند؛ درحالیکه تجربه نشان داده شاهکار، یک مسیر است نه یک مقصد و هیچکس از ابتدا تصمیم نمیگیرد که اثری جاودانه خلق کند، بلکه این مسیر و فرایند کار است که باعث درخشش یک اثر میشود.
بامروتنژاد افزود: کمالگرایی اگر منجر به توقف شود، به جای پیشرفت، مانعی برای خلاقیت خواهد شد؛ از طرفی در عرصه هنر، بسیاری از هنرمندان به دنبال ساخت آثاری با تأثیر بینالمللی هستند، اما حقیقت این است که هیچکس نمیتواند از ابتدا یک اثر جهانی خلق کند و هنر باید از دل هویت بومی و فرهنگی یک ملت شکل بگیرد تا بتواند فراتر از مرزها اثرگذار باشد؛ برای مثال اگر داستانی درباره مردم کرمان نوشته شود، جذابیت آن دقیقاً در پرداخت صحیح و اصیل به زندگی این مردم خواهد بود، نه در تلاش برای ساخت اثری که مشخص نباشد متعلق به کدام فرهنگ است.
وی ادامه داد: یکی از مشهورات غلط در تولیدات هنری این است که برخی میگویند میخواهیم قشر خاکستری را جذب کنیم در حالیکه هر فردی ترکیبی از باورها و رفتارهای مختلف دارد و هیچکس خاکستری مطلق نیست لذا در ارتباط با مخاطب، بهترین راه تأثیرگذاری، تمرکز بر جنبههای مثبت و نقاط مشترک اوست.
بامروتنژاد اضافه کرد: در نهایت، تأثیرگذاری هنر به اخلاص هنرمند و اراده الهی وابسته است. آنچه یک اثر را جاودانه میکند، نیت خالصانه و تلاش صادقانه برای برقراری ارتباط با مخاطب است.
وی با تاکید بر اینکه باید روی قسمت سفید افراد سرمایهگذاری کرد؛ راه مکالمه و مفاهمه با مخاطبان را تمرکز بر نقاط مشترک دانست و تصریح کرد: تجربههای فراوان میگوید خدا است که به یک تولید هنری اثر و عزت میدهد.
بامروتنژاد گفت: در هنر، اخلاص هنرمند، ارتباط او با خداوند و نیت خالصانهاش تأثیر بسزایی در موفقیت آثار دارد؛ گاهی یک اثر ساده بدون جنجال و تبلیغات اولیه، میتواند ناگهان در میان مخاطبان جایگاه ویژهای پیدا کند؛ نمونهای مانند سرود "سلام فرمانده" که چند ماه پیش از معروف شدن، تولید و حتی رد شده بود، اما به دلیل اخلاص تولیدکنندگان، به اثری تأثیرگذار تبدیل شد.
وی ادامه داد: همین موضوع را شاعران نیز تأیید میکنند؛ مانند مرحوم آقاسی که اشعارش بهطور گسترده در میان مردم جریان داشت. اخلاص و صداقت در خلق اثر، رمز ماندگاری و پذیرش آن در میان مخاطبان است.
بامروتنژاد در جمعبندی سخنانش یادآور شد: هنر و تأثیرگذاری آن بر مخاطب، امری نیست که صرفاً با قواعد کلاسیک تعریف شود؛ گاهی، مانند نمونهای که آقاسی به آن تبدیل شد، هنر راهی متفاوت در پیش میگیرد؛ مسیری که با نکتهپردازی و چهارچوبهای از پیش تعیینشده قابل دستیابی نیست.
وی تصریح کرد: تأثیرگذاری هنر با نیت خالصانه و توجه به مخاطب شکل میگیرد، نه صرفاً برای لذت شخصی و کسی که در مسیر هنر انقلاب اسلامی فعالیت میکند، رسالتی فراتر از خلق اثر برای خود دارد؛ او برای تأثیرگذاری بر مخاطب میکوشد و این تأثیر از جانب خداوند نشأت میگیرد.
مدیر شبکه ۲ سیما در پایان گفت: اگر آثارمان تأثیرگذار باشند، بیشک این لطف خداوند است که بر تلاش ما مهر تأیید میزند. انشاءالله که مسیر هنر، روشنتر و مؤثرتر باشد.