کربلا؛ جریانی که برای ما هم پیش می آید/انسان نباید خط را گم بکند

حجت الاسلام قرائتی عوامل مؤثر در شکل گیری حادثه عاشورا را تبیین و تأکید کرد: انسان نباید خط را گم بکند.

کربلا؛ جریانی که برای ما هم پیش می آید/انسان نباید خط را گم بکند

حجت الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» در جمع صدها نفر از سوگواران حسینی در مسجد امام کرمان با طرح این سئوال که «چه شد کربلا پیش آمد و عواملی که کربلا را بوجود آورد چی بود؟» با تفسیر آیه ۱۵۵ سوره بقره؛ پاسخ این سئوال را تبیین کرد.

 

 

مفسر قرآن کریم به فسلفه امتحانات الهی پرداخت و در این باره با طرح ۴ سئوال که چرا خدا امتحان می کند وقتی می داند ما چکاره ایم؟ ابزار امتحان چیست؟ مردم‌ در این امتحانات چند دسته اند؟ چکنیم در این امتحانات رفوزه نشویم؟ مطالبی بیان کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید «و لَنَبلُوَنّکم» لَ، یعنی حتما''؛ نّ هم یعنی حتماً و معنای این دو{تأکید} یعنی حتماً حتماً خدا شما را امتحان می کند؛ در ادامه می فرماید کمی شما را می ترساند نه آنقدر که سکته کنید و ادامه می دهد شما را با گرسنگی و نقص اموال و گرفتن بچه و... امتحان می کنیم.

 

 

 

وی درباره ابزار امتحان، بیان داشت: در این آیه، ابزار، تلخی است اما گاهی شیرینی است یعنی با پست و مقام و بچه خوب و.‌‌.. شما را امتحان می کنیم پس برنده یا بازنده بشوی امتحان است؛ قرآن می فرماید « لکیلا تأسوا علی ما فاتکم ولاتفرحوا بما آتکم»(حدید/۲۳) یعنی اگر گرفتند سکته نکنید اگر دادند بدمستی نکنید؛ اگر اینطور بودید زندگی ها آرام می شود‌.

 

 

 

حجت الاسلام قرائتی درباره پاسخ سوال اول که چرا خدا امتحان می کند؟ تصریح کرد: چون اجر و پاداش بر دانستن خدا نیست بلکه بر تلاش ما است؛ دوم ممکن است کسی در امتحانِ پول دستش پاک و در امتحان شهوت می بازد و یا در شهوت محکم اما زبانش به غیبت است لذا از همه گمرکات باید رد شد؛ ما سوراخ سوراخ هستیم، گریه بر امام حسین می کنیم ۴ تا فحش هم می دهیم.

 

 

وی با استفاده از فراز پایانی این آیه مبنی بر اینکه به اینها بشارت بده مقاومت کنند و داده ها و گرفته ها، اینها را متزلزل نکند؛ درباره بشارت های قرآنی بیان داشت: در قرآن دو نوع بشارت است؛ یکی را که خدا می گوید خودم بشارت می دهم "لهم البشری"  یکی را می گوید توی پیامبر بشارت بده "فبشرهم'' کسانیکه در سختی ها در آب و اتش خوب هستند(آیه ۱۵۶ بقره) خودم برای آنها صلوات می دهم اما کسانی که همین جوری خوب هستند می فرماید توی پیامبر بده‌؛ پس سلسله مراتب باید رعایت شود.

 

 

رییس ستاداقامه نماز کشور درباره «صابرین» آنها را کسانی دانست که می گویند «انالله و انا الیه راجعون» و همه چیز را از خدا می دانند و ادامه داد: حضرت ابراهیم بعد از ۵ امتحان که شد مقام امامت گرفت؛ به ترتیب عبدالله، نبی الله، رسول الله، خلیل الله و بعد امام شد؛  (انی جاعلک للناس اماماً(بقره/۱۲۴) هر درجه ای که می گزفت بالاتر می رفت وقتی همه امتحانات را خوب شد رهبر شد یعنی رهبری او بعد از چند امتحان بود.




وی با بیان اینکه کربلا یک ماجرا بود و برای ما هم پیش می آید‌ اما چرا چنین واقعه ای پیش آمد؟ دلیل اول را «پیمان شکنی» دانست و با اشاره به اینکه پدران اینها در غدیر خم « بَخْ بَخْ {لَکَ یَا علی ابْنَ أَبِی طَالِبٍ}»گفتند اما بعدها پیمان شکنی کردند؛ افزود: کسی که پیمان شکست راه خلاف برای او باز می شود و پیمان شکنی، آدم را بدعاقبت می کند.

 

 

حجت الاسلام قرائتی در این بخش از سخنانش گفت: در قرآن ۳ حرکت رو به جلو و  هدایت بیشتر، حرکت به عقب و  دور خود چرخیدن داریم؛ روایت داریم اگر دو روزت مثل هم باشد خسارت است؛ یا در روایت است که هر شب جمعه علوم اهل بیت زیاد می شود زیرا اگر بازسازی و به روز نشود چیزهایی را هم که می دانند از بین می رود لذا در اسلام فارغ التحصیل نداریم. 

 

 

وی در ادامه محور بحث افزود: چطور آدم کربلایی و یزیدی می شود؟ اول پیمان شکنی بعد لقمه حرام که آدم را فاجر و بعد کافر می کند؛ لقمه حرام اثر دارد، حرف ها هم اثر دارد، شهید مطهری شبی در جایی با عده ای از دوستان بود و خندیدند بعد گفت این خنده ها، امشب نخواهد گذاشت نماز شب بخوانم.

 

 

مفسر قرآن کریم نخستین سیلی و گوشمالی خدا را به کسانی که گناه می کنند؛ گرفتن لذت عبادت از آنان دانست و تصریح کرد: لقمه حرام روی نسل اثر دارد و رشد و نمو ندارد و اگر رشد کند برکت ندارد؛ عبادت با لقمه حرام مانند ساختمان روی شن است.

 

 

وی با بیان اینکه تنها دعای واجب «اهدناالصراط المستقیم» است؛ تأکید کرد: {این دعا برای این است} انسان خط را گم نکند؛ یعنی انسان اینقدر سقوط می کند که پسر پیغمبر را بکشد که حکومت ری را بگیرد؟! اینها به دلیل علاقه به دنیا است؛ نامه می نویسند به امام حسین بیا بعد بحث حکومت ری که می شود، می گویند نیا.

 

 

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به فرقه واقفیه-هفت امامی- که بر امامت امام کاظم علیه السلام توقف و امامت امام رضاعلیه السلام را نپذیرفتند؛ اظهار داشت: در انقلاب هم واقفیه داریم؛ امام(ره) را قبول دارد اما نسبت به رهبری سنگین هستند.

 

 



وی «سنگدلی» را عامل دیگر در حادثه عاشورا عنوان و بیان کرد: خدا بر دل اینها مُهر زده. چرا خدا مُهر زده؟ زیرا افرادی خودشان با پای خودشان گناه می کنند خدا همانجا دل آنها را قفل می کند؛ بعضی شغل ها، رفقا، حرف ها، فیلم ها، غذاها و... سنگدلی می آورد والا علی اصغر چقدر آب می خواست؟

 

به نقل از خبرگزاری شبستان


خروج