دسته های سینه زنی، نمونه ای از زنده نگه داشتن یاد امام حسین/علت تأکید بر زیارت سیدالشهدا چیست؟

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جدای از سیره رفتاری، گفتار ائمه نیز بیانگر اهمیت کربلا و عاشورا است؛ برگزاری دسته های سینه زنی آبرومند و هیئت های عزادارای را در راستای تبعیت از توصیه های ائمه برای زنده نگه داشتن یاد امام حسین خواند.

دسته های سینه زنی، نمونه ای از زنده نگه داشتن یاد امام حسین/علت تأکید بر زیارت سیدالشهدا چیست؟

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، در شب شام غریبان اسرای کربلا در جمع عزاداران حسینیه ثارالله در سخنانی به حدیثی از رسول اکرم   مروری بر مباحث شب های گذشته با موضوع« علل ماندگاری حادثه عاشورا» کرد و افزود: حادثه ای که در ساعاتی کوتاه با افرادی محدود در سرزمین تفتیده عراق به وقوع پیوست اما به بلندای تاریخ بشر و دامنه افراد و انسان ها درس و پیام به بشریت داد.

 

 

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه حادثه عاشورا روز به روز زنده تر، بالنده تر و تأثیرگذارتر در زندگی انسان ها می شود؛ با طرح این پرسش که حسین بن علی چگونه عمل کرده که نهضت او جاودانه تاریخ مانده؟ گفت: اکثر حوادث تاریخ و مکاتب بشری تولد، اوج و فرود دارند و بعد از مدتی به چالش کشیده شده و نمی توانند نقش نخستین خود را ایفا کنند و انسان ساز باشند و در جامعه در حد اوج باقی بمانند؛ عاشورا اما تولد و اوج دارد و بعد از هزار و اندی سال شاهد فرود حادثه عاشورا نخواهیم بود.

 

 

وی مشیت و اراده الهی، عدالتخواهی، مصداق بارز عمل صالح بودن، احیای فطرت بشر، رهبری امام معصوم را از جمله عوامل ماندگاری حادثه عاشورا نام برد که در شب های قبل به تفصیل به آن پرداخته شده و ادامه داد: جامعیت نهضت عاشورا از دیگر عوامل است زیرا برای همه اقشار و گروه ها پیام دارد و به تعبیر نویسنده عرب، عاشورا نمایشگاه فضائل و رذائل است؛ در جبهه حسین بن علی فضائل و در جبهه یزید و عمر سعد و عبیدالله رذیلت ها جلوه گر و نهضت و قیامی است که نمایشگاه فضائل والگوهای مختلف است.

 

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه «عکسل العمل عظمت و بزرگی نهضت عاشورا» باعث ماندگاری آن است؛ افزود: هر عملی عکس العملی دارد و هر مقدار چه خوب و چه بد، عمل بزرگ باشد عکسل العمل آن هم شدید خواهد بود؛ اینکه انسان ها مجذوب بی اختیار نسبت به این نهضت شدند کاری به امت اسلامی و موحدان عالم ندارد بلکه بشریت تا با این نهضت انس می گیرد جذب آن می شوند.

 

 

وی ادامه داد: خود عمل شعاع پیدا و اوج پیدا می کند؛ نهضت عاشورا اقدامی از سوی حسین بن علی است اما خود نهضت به گونه ای است که عکس العمل ایجاد کرده است.

 

 

امام جمعه موقت قم عامل دیگر در ماندگاری حادثه عاشورا را تعالیم عملی و گفتاری امامان و پیشوایان معصوم درباره نهضت عاشورا دانست که هم پیش بینی، هم پیشگویی و هم سفارش تکریم این نهضت را کردند از جمله امام سجادعلیه السلام که بعد از حادثه عاشورا که اتفاقاً خود ایشان در متن حادثه عاشورا بود 40 سال بر مظلومیت پدر و اهل بیت عصمت گریست.

 

 

وی به سیره تعدادی دیگر از ائمه اطهار در این باره اشاره و بیان کرد: {در زمان ائمه} عده ای ظاهرسازی می کردند ما متدین و دیندار و با خدا هستیم؛ این ظاهرسازی ها در طول تاریخ زندگی طاغوت های زمان ادامه داشته که برای حسین بن علی روضه خوانی و عزاداری می کردند؛ یادمان نرفته شاه، طاغوت زمان ما چه می کرد برای اینکه بیان کند من طرفدار حسین بن عالی و عاشورا هستم اما اهل بیت چقدر باتدبیر اقدام می کردند تا نام حسین بن علی بر تارک تاریخ بدرخشد و همیشه زنده بماند.

 

 

آیت الله حسینی بوشهری دهها مجلس و برگزاری دسته های سینه زنی آبرومند و هیئت های عزادارای را نمونه ای از زنده نگه داشتن یاد امام حسین خواند و با بیان اینکه امام(ره) بارها فرمود «بقای اسلام به خاطر عاشورا است» به گزاف نبود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بهترین جمله را پیامبر فرمود که« در دل های مؤمنین حرارت و جوششی نسبت به محبت ابی عبدالله وجود دارد که تا تاریخ باقی است این حرارت و جوشش در دل مؤمنان به خاموشی نمی گراید» و یا آنجا که فرمود «حسین منی و انا من حسین» یعنی همانگونه که رسالت من جهانی است، حرکت ابی عبدالله و قیام ایشان نیز جهانی است و این، عظمت ابی عبدالله را می رساند.

 

 

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: جدای از سیره رفتاری، گفتار ائمه نیز بیانگر اهمیت کربلا و عاشورا است و ائمه توصیه به زیارت و برپایی مجالس برای سیدالشهدا و {شعرسرایی} به شاعران می کردند.

 

 

وی با استفاده از احادیث معصومین(علیهم السلام) نجات از آتش دوزخ، احساس امنیت، برآورده شدن خواسته های دنیا و آخرت و... را از جمله نتایج زیارت امام حسین علیه السلام برشمرد و این همه تأکید به زیارت را از آن جهت دانست که زیارت به انسان بصیرت و آگاهی می دهد و دنیایی از معرفت در زیارت برای انسان حاصل می شد.

 

 

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در زمان متوکل، دست های مردم را قطع می کردند اما آنها دست از زیارت حسین بر نمی داشتند.

 

 

وی در پایان اظهار داشت: سلسه عواملی دست به دست هم داد و نهضت حسین بن علی را جاودانه تاریخ کردند که عمدتاً تعالیم ائمه معصومین است.


خروج