منو اصلی

پربازدیدترین ها

1393/9/13 پنجشنبه

مردم در 9 دی با رهنمودهای رهبری فتنه را خنثی کردند

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان گفت: هنر آن است که از تکرار فتنه در آینده جلوگیری شود.
1393/9/13 پنجشنبه

9دی نور بصیرت الهی در دلهای امت بود

رئیس ستاد گرامیداشت 9 دی در کرمان؛ گفت: استاندار کرمان بر لزوم با شکوه برگزار کردن مراسم 9 دی تاکید دارد
1393/4/20 جمعه

دشمن از راه اختلاف ضربه می زند

امام جمعه سیرجان گفت: امروز دشمن از راه اختلاف می تواند ضربه بزند لذا باید وحدت را حفظ کنیم.
1393/4/18 چهارشنبه

روز جهانی قدس روز وحدت جهان اسلام است

رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت نمایش وحدت مسلمین علیه رژیم صهیونیستی گفت : روز قدس روز وحدت و اتحاد و انسجام میان امت بزرگ رسول الله و جهان اسلام است وامسال نیز روز تجلی هوشمندی و بیداری امت اسلامی نسبت به تحولات جاری منطقه و نمایش اتحاد ضد صهیونیستی مسلمانان است.
شيريني هاي محلي كرمان استان كرمان با شريني هاي محلي و مقوي، مانند كلمپه، كماچ سهن و قُوِتو البته سوغاتي‌هاي گوناگون زيادي از ميهمانان نوروزي خود پذيرايي مي كند .

اين غذاها و شيريني ها  مورد توجه گردش‌گران قرار مي‌گيرند و افراد با ذائقه‌هاي مختلف آن‌ها را مي‌پسندند.

 

خانم  ابراهيمي كه سالهاست در كارگاه هاي شيريني پزي كرمان مبادرت به پخت انواع شيريني محلي كرماني  مي ورزد  با ما در مورد شيريني هاي كرماني و خواص  برخي آنها  هم كفتگو مي شود .

 

وي در خصوص معروفترين شيريني محلي كرماني يعني كلمپه مي گويد : كلمپه از شيريني‌هاي مخصوص كرمان است كه شكلي شبيه كلوچه دارد، اما داخل آن خرما است و داراي انواع كلمپه‌ي گردويي، زعفراني، مخصوص و روغن حيواني مي‌باشد.

 

خانم ابراهيمي در خصوص طرز تهيه و پخت اين شيريني نيز مي گويد : در ابتدا روغن را كمي گرم مي‌كنيم. آن‌گاه با آرد مخلوط كرده و خوب ورز مي‌دهيم. سپس خمير مايه را درون شير حل كرده و به آرد و روغن اضافه نموده و ورز مي‌دهيم تا خمير نرم و يك دستي فراهم شود.

 

وي ادامه مي دهد : اين خمير بايد به مدت 15 تا 30 دقيقه استراحت كند. تا خمير استراحت مي‌كند، ادويه‌ي كلمپه را با خرماي هسته گرفته شده و چرخ شده و گردوي خرد شده مخلوط مي‌كنيم و در صورتي دوست داشته باشيم اين مخلوط را كمي در روغن تفت مي‌دهيم تا خرما نرم‌تر شود.

 

ابراهيمي مي گويد : بعد از استراحت خمير، از آن به اندازه‌ي يك گلوله‌ي كوچك برداشته وسط آن را گود كرده به اندازه‌ي يك گردو از مواد مخلوط مياني خمير وسط اين گودي گذاشته و گودي را با خمير مي‌پوشانيم و سپس مهر كلمپه يا قالب كلمپه را روي آن زده و دور آن را مي‌پيچيم و چند سوراخ كوچك روي كلمپه ايجاد مي‌كنيم تا در فر باد نكند و از فرم نيفتد. بعد وسط اين كلمپه‌‌ها را با زعفران و پسته تزئين مي‌كنيم.

 

وي ادامه مي دهد: هم‌چنين مي‌توان خمير يك‌دست شده را روي تخته‌ي چرب و آرد پاشيده شده به قطر نيم‌سانت پهن كرده و با قالب دايره‌هاي كوچكي در آورده و روي هر دايره‌ي خميري، مقداري از مواد مياني خمير قرار داده و پهن كرده و بعد يك لايه‌ي دايره‌اي خمير ديگر را روي خرما قرار داده دو طرف خمير را به هم چسبانده و بپيچانيم. بعد كلمپه‌ها را در سيني فري كه از قبل چرب شده مي‌گذاريم و در فري كه از قبل روشن و گرم شده است، قرار مي‌دهيم. بعد از كمي طلايي شدن آن را از فر خارج و استفاده مي‌كنيم.

 

ابراهيمي در خصوص شريني محلي ديگري نيز كه در كرمان  پخت شده و علاقه مندان بسياري نيز دارد مي گويد : كماچ سهن نيز نوعي ديگر از شيريني محلي استان كرمان است. در تهيه‌ي آن از آرد جوانه‌ي گندم (آرد سهن) و آرد گندم استفاده مي‌شود. شيريني اصلي آن خرما است كه بين دو لايه‌ي خمير قرار مي‌گيرد. اين شيريني به خاطر نوع آرد و شيريني طبيعي آن «خرما» و ادويه‌ي به كار رفته در آن، بسيار مفيد است و به كساني كه به سلامت خود اهميت مي‌دهند، توصيه مي‌شود.

 

وي مي افزايد : ادويه‌ي كماچ شامل دارچين، زيره‌ي سبز و سياه، تخم شويد، سياه دانه، جوز، زردچوبه، فوفل، ميخك و باديون است كه هر كدام از اينها داراي خواص شگفت انگيزي مي باشند .

 

ابراهيمي مي گويد : در اين شيريني از آردي مثل آرد سمنو براي خمير استفاده مي‌شود. در ميان لايه‌هاي خمير قبل از گذاشتن در فر خرما با مغز گردو، بادام يا پسته افزوده مي‌شود. اين شيريني فاقد هرگونه افزودني نگهدارنده است، ولي مي‌توان آن را به مدت طولاني در بيرون از يخچال جا داد. با توجه به اينكه مواد تشكيل دهندهٔ آن بسيار پركالري هستند، پس از خوردن يك قطعه از آن با يك ليوان شير احساس سيري به وجود مي‌آيد.

 

وي در خصوص طرز تهيه اين شيريني نيز مي گويد : آرد گندم را با آرد سهن و ادويه مخلوط مي‌كنيم. سپس به اين مخلوط كم‌كم آب اضافه مي‌كنيم تا خميري يك دست به دست آيد   ، آن‌گاه در ظرفي ديگر خرماي هسته گرفته شده را چرخ كرده و با گردو و ادويه‌ي كماچ مخلوط مي‌كنيم.مي‌توان اين مخلوط را به مدت كوتاهي در روغن تفت داد تا خرما كمي نرم شود.

 

ابراهيمي ادامه مي دهد : در ادامه ته سيني فر يا قالب موردنظر را چرب كرده و روي آن آرد مي‌پاشيم. خمير را با وردنه داخل سيني يا قالب پهن و نازك مي‌كنيم. آن‌گاه از مخلوط خرما و گردو برداشته روي خمير پهن كرده و صاف و يك‌دست مي‌نماييم. تا يك لايه‌ي خرمايي پهن بدست آيد. سپس يك لايه‌ي خمير ديگر را هم روي يك تخته پهن كرده، نازك مي‌كنيم و روي اين لايه‌ي خرمايي قرار مي‌دهيم. به گونه‌اي كه لايه‌ي خرمايي بين دو لايه‌ي خمير قرار گيرد. بعد با كارد تيزي به هر شكلي كه دوست داريم مثل لوزي يا مربع برش‌هايي بر روي خمير ايجاد مي‌كنيم. كمي روغن روي سطح خمير ماليده و در فري كه از قبل روشن كرده‌ايم قرار مي‌دهيم تا طلايي و پخته شود. كماچ سهن را مي‌توان به جاي فر، در تابه و با روغن سرخ كرد.

وي مي افزايد : بعد از اين كه كماچ پخته شد، آن را بيرون گذاشته تا كمي خنك شود. سپس در صورتي كه دوست داشته باشيم، روي آن مخلوط هل ساييده شده و پودر قند مي‌پاشيم و با پودر پسته تزيين مي‌كنيم.

 

او مي گويد : ادويه‌ي كماچ را دو قسمت كرده مقداري را به خمير اضافه كرده و مقداري را داخل مواد دروني خمير مي‌ريزيم كه اين ادويه بسته به ذائقه‌ي افراد مي‌تواند كم‌تر يا بيش‌تر استفاده شود.

 

و اما قاووت كه در لهجه كرماني قووتو مي خوانندش يكي ديگر از از سوغاتي هاي كرمان است كه قدمتي طولاني دارد.

 

ابراهيمي در اين خصوص مي گويد : اين پودر خوراكي كه در واقع بايد آن را نوعي شيريني به حساب آورد در انواع مختلفي توليد مي شود و طعم هاي متفاوتي دارد. يك نوع آن تركيب نخود، نارگيل و شكر است ، نوع ديگر به جاي نخود از پسته استفاده مي شود . اما معروفترين و كاملترين نوع قووتوي كرمان قهوه اي رنگ است و معمولا شامل قهوه ، شكر ، تخم قرفه ، خشخاش ، جو ، بذر كتان ، گشنيز، ، روپاس ، سياه دانه ، جدوا، هل باد ، هل رسمي، موردانه ،كنجد، تخم كاهو، و شكر مي باشد.برخي از اين مواد را برشته كرده و سپس آنها را مخلوط و آسياب مي كنند.

 

وي مي گويد : معمولا روزانه چند قاشق از قووتو را مصرف مي كنند برخي نيز آن را در آب جوش مي ريزند و استفاده مي كنند. گرچه مي توان آن را با شير يا چايي نيز مصرف كرد. معمولا رسم است هنگامي كه خانمي زايمان مي كند به او قووتو مي دهند و از ميهمانانش نيز با قووتو پذيرايي مي كنند.

 

ابراهيمي مي گويد : قاووت تركيبي از انواع مختلف گياهان دارويي است كه هر كدام خواص تقويتي و درماني خاص خود را داشته و با تركيب با يكديگر، معجوني انرژي زا حاصل مي كند كه طرفداران بسياري دارد.

 

وي مي افزايد : از جمله گياهان دارويي كه در توليد قوتو به كار مي رود مي توان به تخم گشنيز، كنجد، خشخاش، بذر كتان، سياه دانه، آفتابگردان، شاهدانه، هل باد، فلفل سياه، دارچين، روناس، تخم كاهو، جو، رازيانه، موردانه، قهوه تاج، زيره سياه كوه، باديان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره كرد.

 

او ادامه مي دهد : قوتو را، بيشتر به عنوان يك تقويت كننده و داروي گياهي استفاده مي كنند چرا كه سرشار از انواع مختلف ويتامينها، اسيدهاي چرب ضروري و امگا سه بوده و همچنين كاهش دهنده فشار و كلسترول خون، آرام بخش مي باشد .

 

كامل ترين فرمول قاووت كرماني را از خانم ابراهيمي مي پرسم ، وي مي گويد :  تخم قرفه ، خشخاش ، قهوه بندري ،  جو ،  بذر كتان و  گشنيز ،  هل باد ،  دارچين ، هل رسمي ،  روپاس ، موردانه ، سياه دانه ، تخم كاهو ،  جدوا و شكر را با هم مخلوط كرده و سپس انرا برشته و اسياب مي كنند.

 

وي ادامه مي دهد : قووتو براي افزايش مقاومت زنان در زمان بارداري، كاهش درد عادت ماهانه، افزايش توان ورزشكاران، كاهش ضعف و ناتواني ذهني و جسمي در كودكان و كهنسالان، افزايش شير زنان شيرده، تقويت معده و روده بيماران گوارشي و در دوران نقاهت بيماري و براي افزايش نيرو و ميل جنسي مردان توصيه مي‌شود.

 

ابراهيمي مي گويد: به دليل آن‌كه قاووت ازدانه‌هاي روغني و گياهان دارويي تهيه مي‌شود، سرشار از اسيدچرب امگا ۳ و ۶، آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي، ويتامين‌هاي B،D،E و املاح معدني آهن، كلسيم، فسفر و روي و طبيعت آن گرم و آرام‌بخش است و بيشتراز آن به عنوان يك ميان‌وعده تنقلي پر انرژي استفاده مي‌شود. اين فرآورده به رفع كم‌خوابي و سرگيجه كمك مي‌كند.

 

شيريني هاي محلي كرمان  در سبد خريد شب عيد  كرماني ها جايگاه خاصي دارند، در سفره هفت سين كرماني ها  و مهماني هاي نوروز اين شيريني ها جلوه خاصي داشته و كرماني ها قاووت كرماني را در ظروفي كه به آنها قهوه دان مي گويند و شبيه قندان مي باشد ريخـته از مهمان پذيرايي مي كنند ، به كرمان كه سفر مي كنيد اين خوشمزه هاي دوست داشتني را از دست ندهيد ....

بيشتر

اطلاعیه و بیانیه

1397/11/21 يكشنبه

بیانیه کانون های مساجد برای اع...

فعالان و بچه های مسجدی، اعلام می دارند: در یوم الله ۲۲ بهمن با حضوری یکپارچه و دشمن شکن، بار دیگر شکوه اتحاد و همدلی و وحدت و ایستادن پای اسلام و انقلاب و امام امت را به نمایش می گذارد.
1397/11/21 يكشنبه

بهمن مظهر اقتدار ملی در چله ان...

در آستانه 22بهمن نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه کرمان ،رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان واستاندار کرمان در پیام مشترکی 22بهمن ماه را مظهر اقتدار ملی دانستند و از مردم برای شرکت در راهپیمایی دعوت کردند
1397/11/21 يكشنبه

در بیانیه جهاد دانشگاهی به منا...

ضرورت اتحاد ملی به عنوان کلید رسیدن به دستاورد بزرگ امید اجتماعی
1397/11/19 جمعه

شعارهای راهپیمایی سراسری راهپی...

شعارهای سراسری راهپیمایی دشمن شکن یوم الله 22 بهمن1397 از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام شد.
1397/11/11 پنجشنبه

نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سال...

در آستانه ایام الله دهه فجر نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استان کرمان افتتاح شد.
آلبوم تصاوير
فیلم
دبیرخانه ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
آمریکا این است!
نماهنگ پیاده روی اربعین
تسخیر لانه جاسوسی آمریکا
حادثه خونین دانشگاه تهران در 13 ابان 57

<>
شيدسچپج
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

مناسبتهای ماه

زندگینامه امام جواد علیه السلام
امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع ) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت .
نام نامی اش محمد معروف به جواد و تقی است .
القاب دیگری مانند : رضی و متقی نیز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر می باشد . مادر گرامی اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است .
امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت .
مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد .
" از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد ، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع ) درآورد ، تا مراقبی دایمی و از درون خانه ، بر امام گمارده باشد . رنجهای دایمی که امام جواد (ع ) از ناحیه این مأمور خانگی برده است ، در تاریخ معروف است " .
از روشهایی که مأمون در مورد حضرت رضا (ع ) به کار می بست ، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود .
مأمون و بعد معتصم عباسی می خواستند از این راه - به گمان باطل خود - امام (ع ) را در تنگنا قرار دهند .
در مورد فرزندش حضرت جواد (ع ) نیز چنین روشی را به کار بستند . به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد (ع ) نگذشته بود . مأمون نمی دانست که مقام ولایت و امامت که موهبتی است الهی ، بستگی به کمی و زیادی سالهای عمر ندارد .
باری ، حضرت جواد (ع ) با عمر کوتاه خود که همچون نوگل بهاران زودگذر بود ، و در دوره ای که فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران ، زندگی می کردند و علوم و فنون سایر ملتها پیشرفت نموده و کتابهای زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود ، با کمی سن وارد بحثهای علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود ، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفت .
برای نمونه ، یکی از مناظره های ( = احتجاجات ) حضرت امام محمد تقی (ع ) را در زیر نقل می کنیم : " عیاشی در تفسیر خود از ذرقان که همنشین و دوست احمد بن ابی دؤاد بود ، نقل می کند که ذرقان گفت : روزی دوستش ( ابن ابی دؤاد ) از دربار معتصم عباسی برگشت و بسیار گرفته و پریشان حال به نظر رسید .
گفتم : چه شده است که امروز این چنین ناراحتی ؟
گفت : در حضور خلیفه و ابوجعفر فرزند علی بن موسی الرضا جریانی پیش آمد که مایه شرمساری و خواری ما گردید .
گفتم : چگونه ؟ گفت : سارقی را به حضور خلیفه آورده بودند که سرقتش آشکار و دزد اقرار به دزدی کرده بود .
خلیفه طریقه اجرای حد و قصاص را پرسید . عده ای از فقها حاضر بودند ، خلیفه دستور داد بقیه فقیهان را نیز حاضر کردند ، و محمد بن علی الرضا را هم خواست . خلیفه از ما پرسید : حد اسلامی چگونه باید جاری شود ؟
من گفتم : از مچ دست باید قطع گردد . خلیفه گفت : به چه دلیل ؟ گفتم : به دلیل آنکه دست شامل انگشتان و کف دست تا مچ دست است ، و در قرآن کریم در آیه تیمم آمده است : فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم . بسیاری از فقیهان حاضر در جلسه گفته مرا تصدیق کردند .
یک دسته از علماء گفتند : باید دست را از مرفق برید . خلیفه پرسید : به چه دلیل ؟ گفتند : به دلیل آیه وضو که در قرآن کریم آمده است : ... و ایدیکم الی المرافق . و این آیه نشان می دهد که دست دزد را باید از مرفق برید .
دسته دیگر گفتند : دست را از شانه باید برید چون دست شامل تمام این اجزاء می شود . و چون بحث و اختلاف پیش آمد ، خلیفه روی به حضرت ابوجعفر محمد بن علی کرد و گفت : یا اباجعفر ، شما در این مسأله چه می گویید ؟
آن حضرت فرمود : علمای شما در این باره سخن گفتند . من را از بیان مطلب معذور بدار . خلیفه گفت : به خدا سوگند که شما هم باید نظر خود را بیان کنید .
حضرت جواد فرمود : اکنون که من را سوگند می دهی پاسخ آن را می گویم .
این مطالبی که علمای اهل سنت درباره حد دزدی بیان کردند خطاست . حد صحیح اسلامی آن است که باید انگشتان دست را غیر از انگشت ابهام قطع کرد .
خلیفه پرسید : چرا ؟ امام (ع ) فرمود : زیرا رسول الله (ص ) فرموده است سجود باید بر هفت عضو از بدن انجام شود : پیشانی ، دو کف دست ، دو سر زانو ، دو انگشت ابهام پا ، و اگر دست را از شانه یا مرفق یا مچ قطع کنند برای سجده حق تعالی محلی باقی نمی ماند ، و در قرآن کریم آمده است " و ان المساجد لله ... " سجده گاه ها از آن خداست ، پس کسی نباید آنها را ببرد .
معتصم از این حکم الهی و منطقی بسیار مسرور شد ، و آن را تصدیق کرد و امر نمود انگشتان دزد را برابر حکم حضرت جواد (ع ) قطع کردند .
ذرقان می گوید : ابن ابی دؤاد سخت پریشان شده بود ، که چرا نظر او در محضر خلیفه رد شده است
. سه روز پس از این جریان نزد معتصم رفت و گفت : یا امیرالمؤمنین ، آمده ام تو را نصیحتی کنم و این نصحیت را به شکرانه محبتی که نسبت به ما داری می گویم .
معتصم گفت : بگو . ابن ابی دؤاد گفت : وقتی مجلسی از فقها و علما تشکیل می دهی تا یک مسأله یا مسائلی را در آنجا مطرح کنی ، همه بزرگان کشوری و لشکری حاضر هستند ، حتی خادمان و دربانان و پاسبانان شاهد آن مجلس و گفتگوهایی که در حضور تو می شود هستند ، و چون می بینند که رأی علمای بزرگ تو در برابر رأی محمد بن علی الجواد ارزشی ندارد ، کم کم مردم به آن حضرت توجه می کنند و خلافت از خاندان تو به خانواده آل علی منتقل می گردد ، و پایه های قدرت و شوکت تو متزلزل می گردد .
این بدگویی و اندرز غرض آلود در وجود معتصم کار کرد و از آن روز در صدد برآمد این مشعل نورانی و این سرچشمه دانش و فضیلت را خاموش سازد . این روش را - قبل از معتصم - مأمون نیز در مورد حضرت جوادالأئمه (ع ) به کار می برد ، چنانکه در آغاز امامت امام نهم ، مأمون دوباره دست به تشکیل مجالس مناظره زد و از جمله از یحیی بن اکثم که قاضی بزرگ دربار وی بود ، خواست تا از امام (ع ) پرسشهایی کند ، شاید بتواند از این راه به موقعیت امام (ع ) ضربتی وارد کند . اما نشد ، و اما از همه این مناظرات سربلند درآمد .
روزی از آنجا که " یحیی بن اکثم " به اشاره مأمون می خواست پرسشهای خود را مطرح سازد مأمون نیز موافقت کرد ، و امام جواد (ع ) و همه بزرگان و دانشمندان را در مجلس حاضر کرد . مأمون نسبت به حضرت امام محمد تقی (ع ) احترام بسیار کرد و آنگاه از یحیی خواست آنچه می خواهد بپرسد . یحیی که پیرمردی سالمند بود ، پس از اجازه مأمون و حضرت جواد (ع ) گفت : اجازه می فرمایی مسأله ای از فقه بپرسم ؟ حضرت جواد فرمود : آنچه دلت می خواهد بپرس .
یحیی بن اکثم پرسید : اگر کسی در حال احرام قتل صید کرد چه باید بکند ؟ حضرت جواد (ع ) فرمود : آیا قاتل صید محل بوده یا محرم ؟ عالم بوده یا جاهل ؟ به عمد صید کرده یا خطا ؟ محرم آزاد بوده یا بنده ؟ صغیر بوده یا کبیر ؟ اول قتل او بوده یا صیاد بوده و کارش صید بوده ؟ آیا حیوانی را که کشته است صید تمام بوده یا بچه صید ؟ آیا در این قتل پشیمان شده یا نه ؟ آیا این عمل در شب بوده یا روز ؟ احرام محرم برای عمره بوده یا احرام حج ؟ یحیی دچار حیرت عجیبی شد . نمی دانست چگونه جواب گوید .
سر به زیر انداخت و عرق خجالت بر سر و رویش نشست . درباریان به یکدیگر نگاه می کردند .
مأمون نیز که سخت آشفته حال شده بود در میان سکوتی که بر مجلس حکمفرما بود ، روی به بنی عباس و اطرافیان کرد و گفت : - دیدید و ابوجعفر محمد بن علی الرضا را شناختید ؟ سپس بحث را تغییر داد تا از حیرت حاضران بکاهد . باری ، موقعیت امام جواد (ع ) پس از این مناظرات بیشتر استوار شد .
امام جواد (ع ) در مدت 17سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت ، و شاگردان و اصحاب برجسته ای داشت که : هر یک خود قله ای بودند از قله های فرهنگ و معارف اسلامی مانند :
ابن ابی عمیر بغدادی ، ابوجعفر محمد بن سنان زاهری ، احمد بن ابی نصر بزنطی کوفی ، ابوتمام حبیب اوس طائی - شاعر شیعی مشهور - ابوالحسن علی بن مهزیار اهوازی و فضل بن شاذان نیشابوری که در قرن سوم هجری می زیسته اند .
اینان نیز ( همچنانکه امام بزرگوارشان همیشه تحت نظر بود ) هر کدام به گونه ای مورد تعقیب و گرفتاری بودند .
فضل بن شاذان را از نیشابور بیرون کردند .
عبدالله بن طاهر چنین کرد و سپس کتب او را تفتیش کرد و چون مطالب آن کتابها را - درباره توحید و ... - به او گفتند قانع نشد و گفت می خواهم عقیده سیاسی او را نیز بدانم .
ابوتمام شاعر نیز از این امر بی بهره نبود ، امیرانی که خود اهل شعر و ادب بودند حاضر نبودند شعر او را - که بهترین شاعر آن روزگار بود ، چنانکه در تاریخ ادبیات عرب و اسلام معروف است - بشنوند و نسخه از آن داشته باشند .
اگر کسی شعر او را برای آنان ، بدون اطلاع قبلی ، می نوشت و آنان از شعر لذت می بردند و آن را می پسندیدند ، همین که آگاه می شدند که از ابوتمام است یعنی شاعر شیعی معتقد به امام جواد (ع ) و مروج آن مرام ، دستور می دادند که آن نوشته را پاره کنند .
ابن ابی عمیر - عالم ثقه مورد اعتماد بزرگ - نیز در زمان هارون و مأمون ، محنتهای بسیار دید ، او را سالها زندانی کردند ، تازیانه ها زدند . کتابهای او را که مأخذ عمده علم دین بود ، گرفتند و باعث تلف شدن آن شدند و ... بدین سان دستگاه جبار عباسی با هواخواهان علم و فضیلت رفتار می کرد و چه ظالمانه !
 
شهادت حضرت جواد علیه اسلام
این نوگل باغ ولایت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بویش مشام جانها را بهره مند ساخت .
آثار فکری و روایاتی که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده ، تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است .
دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است . معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید .
امام جواد در ماه محرم سال 220هجری به بغداد وارد شد . معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند . علت این امر - همچنان که اشاره کردیم - این اندیشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علویان منتقل شود .
از این جهت ، درصدد تحریک ام الفضل برآمدند و به وی گفتند تو دختر و برادرزاده خلیفه هستی ، و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علی الجواد ، مادر علی هادی فرزند خود را بر تو رجحان می نهد .
این دو تن آن قدر وسوسه کردند تا ام الفضل - چنان که روش زنان نازاست - تحت تأثیر حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحریک و تلقین معتصم و جعفر برادرش ، تسلیم گردید .
آنگاه این دو فرد جنایتکار سمی کشنده در انگور وارد کردند و به خانه امام فرستاده تا سیاه روی دو جهان ، ام الفضل ، آنها را به شوهرش بخوراند . ام الفضل طبق انگور را در برابر امام جواد (ع ) گذاشت ، و از انگورها تعریف و توصیف کرد و حضرت جواد (ع ) را به خوردن انگور وادار و در این امر اصرار کرد .
امام جواد (ع ) مقداری از آن انگور را تناول فرمود . چیزی نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شدیدی بر آن حضرت عارض گشت .
ام الفضل سیه کار با دیدن آن حالت دردناک در شوهر جوان ، پشیمان و گریان شد ، اما پشیمانی سودی نداشت .
حضرت جواد (ع ) فرمود : چرا گریه می کنی ؟ اکنون که مرا کشتی گریه تو سودی ندارد . بدان که خداوند متعال در این چند روزه دنیا تو را به دردی مبتلا کند و به روزگاری بیفتی که نتوانی از آن نجات بیابی . در مورد مسموم کردن حضرت جواد (ع ) قولهای دیگری هم نقل شده است .
 
زنان و فرزندان حضرت جواد علیه السلام
 
زن حضرت جواد (ع ) ام الفضل دختر مأمون بود . حضرت جواد (ع ) از ام الفضل فرزندی نداشت .
حضرت امام محمد تقی زوجه دیگری مشهور به ام ولد و به نام سمانه مغربیه داشته است .
فرزندان آن حضرت را 4 پسر و 4 دختر نوشته اند بدین شرح :
 
1 - حضرت ابوالحسن امام علی النقی ( هادی )
2 - ابواحمد موسی مبرقع
3 - ابواحمد حسین
4 - ابوموسی عمران
5 - فاطمه
6- خدیجه
7- ام کلثوم
8-- حکیمه حضرت جواد (ع ) مانند جده اش فاطمه زهرا زندگانی کوتاه و عمری سراسر رنج و مظلومیت داشت
بدخواهان نگذاشتند این مشعل نورانی نورافشانی کند . امام نهم ما در آخر ماه ذیقعده سال 220ه . به سرای جاویدان شتافت . قبر مطهرش در کاظمیه یا کاظمین است ، عقب قبر منور جدش حضرت موسی بن جعفر (ع ) زیارتگاه شیعیان و دوستداران است .
 
Guest (SGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما